۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

جلسه نقد و بررسی نمایش”لیرشاه”

جلسه نقد و بررسی نمایش"لیرشاه" نوشته حمیدرضا نعیمی و به کارگردانی آرش دادگر عصر روز چهارشنبه در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، این جلسه توسط انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر و با حضور نویسنده و کارگردان اثر، خسرو شهراز بازیگر نقش"لیر" و مریم رجایی به عنوان منتقد جلسه برگزار شد.
در ابتدای جلسه حمیدرضا نعیمی نویسنده و یکی از بازیگران نمایش با تشکر از توانایی‌های گروه تئاتر"شایا" در به صحنه بردن آثار دشوار گفت:« "لیرشاه" را برای اقتباس دوست نداشتم اما آرش دادگر مرا به این کار برانگیخت. نمی‌دانستم از پس این اقتباس برمی‌آیم یا نه و پروسه اقتباس اثر نزدیک به هفت ماه طول کشید.»
وی افزود:«اصل نمایشنامه من سه ساعت است اما دادگر بسیاری از صحنه‌های آن و از جمله صحنه‌های خوب نمایشنامه را حذف کرد.»
در ادامه جلسه آرش دادگر کارگردان نمایش گفت:«پروسه کاری گروه ما براساس اقتباس شکل گرفته است و دلیل انتخاب شکسپیر این بود که در آثار وی هر کاراکتر جهان شخصی خود را دارد.»
وی افزود:«تمام تلاش من در کارگردانی بیرون کشیدن جوهره متن است و همیشه از یک فضای خالی شروع می‌کنم.»
در ادامه دادگر درباره دلیل تغییر سالن نمایش گفت:«این کار از ابتدا برای سالن شماره دو تماشاخانه ایرانشهر طراحی شد، اما اجرای ما در آن سالن 15 روز به تاخیر افتاد و به دلیل برنامه‌ریزی اعضای گروه برای حضور در کارهای دیگر در زمان مقرر، کار تئاترشهر اجرا شد. ابتدا سالن قشقایی برای این کار پیشنهاد شد اما من نپذیرفتم زیرا با کار ما سنخیت نداشت و کارگاه نمایش را مناسب تشخیص دادم.»

هیچ نظری موجود نیست: